Søvnrytme igen samt klumper i mad

6. oktober 2015

Alder:
6 mdr.

Søvnrytme igen samt klumper i mad

Hej Helen

Tak for din vejledning sidst. Det fungerer SÅ godt med at sidde op i barnevognen og blive lagt, når han er mæt på indtryk. Nu falder min 'lille store dreng'(😉) i søvn til formiddagslur hver dag uden at blive ammet inden - det er dejligt, at det fungerer godt. Han kan endda starte med at læne sig tilbage i barnevognspuden nu allerede efter en uges tid - processen er derfor væsentlig hurtigere allerede.

Desuden synes vægtkurven nu at være aftaget, som du forudså. Det giver også ro på den front.

Jeg har lige nogle tillægsspørgsmål til tidlige berørte emner:

Det går stadig lidt op og ned med at blive lagt tidligere på aftenen. Dog lykkedes det oftest at blive lagt omkring kl. 21. Men jeg synes det virker til, at han ikke bliver dejlig mæt af skemaden i løbet af aftenen. Han synes at have brug for meget mælk, når han puttes. Kan man ændre noget i kosten, således at behovet inden sengetid kan mindskes? Det er nemlig sådan, at han skal have på begge bryster og nogle gange igen efter en times tid - og jeg synes lidt det forstyrrer putningen, sådan at han ...

Annonce

... falder hen, vågner op og falder hen igen. Nogle dage kan han blive lidt frustreret og ked af det i den proces.

Derudover kan hans seneste lur (powernap) blive sen, hvis middagsluren er glippet (meget kort uden at kunne forlænges, på trods af ihærdige forsøg😁). Når bassen ikke sover så længe om natten (etc. 22-06/21-05 afbrudt af et par amninger) har han tendens til at sove en lang formiddagslur og dernæst en kort middagslur, hvorfor han får brug for en powernap, som kan blive 'for lang' - således at han ikke kan sove før sent. Kan man bryde den rytme? Og skal vi vække ham fra enten formiddags eller sen lur, når han har sovet nok? I så fald... hvornår mon han så har det?

Og så har han svært ved at spise små klumper (etc. kogt hakket kød, havregrød mm). Han tager det pænt og forsøger, men kløjs i det... - hoster noget og har endda gylpet pga. det. Jeg er nu fået tilbage til at blende, for ikke at gøre spisesituationen til noget negativt. Men hvordan kan jeg hjælpe ham til at vænne sig til klumperne?

Med venlig hilsen
En mor, der har brug for at finjustere her og der.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke