Brev:
Søvnrytme igen samt klumper i mad
6. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Søvnrytme igen samt klumper i mad
Hej Helen
Tak for din vejledning sidst. Det fungerer SÅ godt med at sidde op i barnevognen og blive lagt, når han er mæt på indtryk. Nu falder min 'lille store dreng'(😉) i søvn til formiddagslur hver dag uden at blive ammet inden - det er dejligt, at det fungerer godt. Han kan endda starte med at læne sig tilbage i barnevognspuden nu allerede efter en uges tid - processen er derfor væsentlig hurtigere allerede.
Desuden synes vægtkurven nu at være aftaget, som du forudså. Det giver også ro på den front.
Jeg har lige nogle tillægsspørgsmål til tidlige berørte emner:
Det går stadig lidt op og ned med at blive lagt tidligere på aftenen. Dog lykkedes det oftest at blive lagt omkring kl. 21. Men jeg synes det virker til, at han ikke bliver dejlig mæt af skemaden i løbet af aftenen. Han synes at have brug for meget mælk, når han puttes. Kan man ændre noget i kosten, således at behovet inden sengetid kan mindskes? Det er nemlig sådan, at han skal have på begge bryster og nogle gange igen efter en times tid - og jeg synes lidt det forstyrrer putningen, sådan at han falder hen, vågner op og falder hen igen. Nogle dage kan han blive lidt frustreret og ked af det i den proces.
Derudover kan hans seneste lur (powernap) blive sen, hvis middagsluren er glippet (meget kort uden at kunne forlænges, på trods af ihærdige forsøg😁). Når bassen ikke sover så længe om natten (etc. 22-06/21-05 afbrudt af et par amninger) har han tendens til at sove en lang formiddagslur og dernæst en kort middagslur, hvorfor han får brug for en powernap, som kan blive 'for lang' - således at han ikke kan sove før sent. Kan man bryde den rytme? Og skal vi vække ham fra enten formiddags eller sen lur, når han har sovet nok? I så fald... hvornår mon han så har det?
Og så har han svært ved at spise små klumper (etc. kogt hakket kød, havregrød mm). Han tager det pænt og forsøger, men kløjs i det... - hoster noget og har endda gylpet pga. det. Jeg er nu fået tilbage til at blende, for ikke at gøre spisesituationen til noget negativt. Men hvordan kan jeg hjælpe ham til at vænne sig til klumperne?
Med venlig hilsen
En mor, der har brug for at finjustere her og der.